Hoelang mag je rijden als vrachtwagenchauffeur?
De rijtijden voor vrachtwagenchauffeurs zijn in Europa wettelijk vastgelegd om de veiligheid van chauffeurs en andere weggebruikers te garanderen. De regels zijn complex, met verschillende maximumtijden voor dagelijkse, wekelijkse en tweewekelijkse rijtijden. In deze blog bespreken we de belangrijkste regels en beantwoorden we de vraag: hoelang mag je rijden als vrachtwagenchauffeur?
Maximale dagelijkse rijtijd
In principe mag je als vrachtwagenchauffeur maximaal 9 uur per dag rijden. Dit mag twee keer per week worden verlengd tot 10 uur. Na elke 4,5 uur rijtijd moet je een pauze nemen van 45 minuten. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten. Aanvullend moet dan binnen de 4,5 uur rijtijd nog een pauze van minimaal 30 minuten worden genomen. Bij de autolaadkraan opleiding is het ook belangrijk om antwoord te geven op de vraag, Hoelang mag je rijden als vrachtwagenchauffeur met een dubbel bemande vrachtwagen of bus? Hierbij hoeft de vrachtwagenbestuurder niet 45 minuten stil te staan na iedere 4,5 uur. Er is dan alleen een stop nodig om van chauffeur (en bestuurderskaart of registratieblad) te wisselen. Voorwaarde is dat de rustende bestuurder niet meehelpt bij het besturen van het voertuig, bijvoorbeeld met het navigeren.
Maximale wekelijkse rijtijd
De maximale wekelijkse rijtijd is 56 uur. Dit mag je alleen halen als je in die week niet meer dan 10 uur per dag hebt gereden. Als je minder dan 10 uur per dag hebt gereden, mag je de resterende uren tot 56 uur in de loop van de week inhalen.
Maximale tweewekelijkse rijtijd
De maximale tweewekelijkse rijtijd is 90 uur. Dit is het totaal aantal uren dat je in twee opeenvolgende weken mag rijden. De 90 uur-limiet geldt ongeacht het aantal dagen dat je in die twee weken hebt gewerkt.
Hoelang moet je rusten als vrachtwagenchauffeur
Vrachtwagen- en buschauffeurs moeten zich houden aan dagelijkse en wekelijkse rusttijden. De dagelijkse pauze is de tijd waarin je niet mag werken, ook niet als je enkel en alleen van Noord naar Zuid rijdt. In andere gevallen kan het zijn dat je werkgever jou niet tegemoet kan komen. De dagelijkse pauze is een periode waarin je jouw tijd vrij kunt besteden.
Voor dagelijkse rusttijden gelden de volgende regels:
- dagelijkse rusttijden moeten minimaal 11 aaneengesloten uren bedragen.
- tijdens twee voldoende rusttijden per week kan de dagelijkse rusttijd driemaal worden ingekort tot 9 uur. Dit heet het verkorten van de dagelijkse pauzetijd.
- je kunt de dagelijkse rusttijd ook in twee delen nemen. Het eerste deel moet minimaal 3 uur duren. Het tweede deel moet minimaal 9 uur duren. Omgekeerde routes (eerste 9 uur, daarna 3 uur) zijn niet toegestaan. Een dagelijkse pauze die in twee delen is verdeeld, wordt beschouwd als een normale dagelijkse pauze.
- een nieuwe dagelijkse rusttijd moet eindigen binnen 24 uur nadat de vorige rustperiode (dagelijkse of wekelijkse rusttijd) is geëindigd. Als je jouw wekelijkse pauze op maandagochtend om 08.00 uur beëindigt, moet je volgende pauze dus voor dinsdagochtend 08.00 uur eindigen. Er geldt een limiet van 30 uur voor 2 chauffeurs.
- voor internationale zendingen gelden aanvullende regels. Buiten Nederland hebben chauffeurs recht op twee verkorte pauzes per week. Dit is dus anders dan op de A2. De verkorte week kent een minimale pauze van 24 uur en een maximum van 45 uur. Deze verkorte pauzetijd moet worden gecompenseerd door verlenging van de normale wekelijkse pauzetijd. Daarnaast moeten chauffeurs binnen vier weken minimaal twee reguliere pauzes per week nemen.
Mogen vrachtwagenchauffeurs rusten in de cabine?
Het is als ce chauffeur niet toegestaan om reguliere en langere wekelijkse rusttijden in de cabine door te brengen. Dit moet gebeuren in een geschikte accommodatie met passende slaap- en sanitaire voorzieningen. Werkgevers moeten dit verblijf vervolgens helemaal vergoeden. Chauffeurs mogen wel hun verkorte wekelijkse rusttijd in hun cabine doorbrengen.
Boetes
Het is belangrijk om je aan de rijtijdenregels te houden. Als je te lang doorrijdt, riskeer je een boete. De hoogte van de boete is afhankelijk van de ernst van de overtreding.
Bij overtreding zal het Bureau Toezicht Leefomgeving en Transport een boete opleggen. Ook zijn er eisen aan het gebruik van tachografen.
Beroepschauffeurs die bussen, vrachtwagens en taxi's besturen, moeten zich houden aan de rij- en rusttijden volgens de Arbeidstijdenwet. Deze verordening helpt de verkeersveiligheid te garanderen en ongevallen te voorkomen. De Inspectie Leefomgeving en Transport zal boetes opleggen bij overtreding van de Arbeidstijdenwet en de Arbeidstijdenwet. Deze boete wordt berekend per persoon per dag en bedraagt een normbedrag van 200 euro. Met een ‘vast bedrag’ wordt bedoeld dat dit een startbedrag is en dat het bedrag wordt beïnvloed door bijvoorbeeld de grootte van uw onderneming. Concreet worden werkgevers beschuldigd van het onrechtmatig registreren van de werk- en rusttijden van werknemers. Als deze registratie niet klopt, riskeren werkgevers boetes. De standaardboete bedraagt in dit geval 10.000 euro.
Hoge boetes voor overtredingen van de tachograaf
Ook het (opzettelijk) misbruik of ontbreken van een tachograaf, een apparaat dat de rij- en rusttijden van een bestuurder registreert, is een strafbaar feit. De boete bedraagt in dit geval € 1.320,- voor de werkgever en € 440,- voor de werknemer. Als het incident zich herhaalt, wordt het vaste tarief met 100% of zelfs 200% verhoogd.
De complexiteit van rijtijden
De rijtijdenregels voor vrachtwagenchauffeurs zijn complex, maar belangrijk voor de veiligheid. In deze blog hebben we de belangrijkste regels besproken en weet je nu hoelang je mag rijden als vrachtwagenchauffeur. We raden je aan om de volledige regels te lezen op de website van Rijksoverheid.nl.